donderdag 19 juli 2012

biologische groente


Vandeweek viel mijn oog op een artikel in de krant met als kop; 'Onmisbare voedingsstof zink is over 21 jaar waarschijnlijk op'. Het is de conclusie van een rapport van het Platvorm Landbouw, Innovatie & Samenleving, een onafhankelijk platvorm wat gevraagd en ongevraagd adviezen geeft aan het ministerie van Economische zaken, landbouw en innovatie. Door het tekort aan zink (maar ook selenium en koper) nemen de risico's voor de menselijke gezondheid en voor de gezondheid van landbouwgewasssen toe. Ik las dat het gebruik van kunstmest een belangrijke oorzaak is van dat tekort, een teveel aan fosfaat remt de opname van zink. Er wordt nu geexperimenteerd met het toevoegen van zink aan de bodem maar die mogelijkheid van toevoegen is eindig. Tot zover het inhoudelijke deel, en mijn interpretatie van het artikel...

Ik begon te rekenen; over 21 jaar is onze oudste 32 en misschien wel, net als ik toen, net moeder van haar eerste kindje. Op die manier bekeken wordt wat ik lees opeens heel concreet! Gezien dit blog zou je kunnen denken; 'maar Erna, jij wilt toch slingers ophangen?' En inderdaad; dat is wat ik wil doen. Waar ik van overtuigd ben is dat je als persoon een verschil kunt maken. Een eerste stap kan tenslotte het begin zijn van een mooie wandeling. Dit artikeltje had ik nodig om nu echt de stap te zetten voortaan biologische groente te kopen. De aardappelen, uien en knoflook kocht ik al biologisch (net als alle producten die van dieren komen zoals zuivel en af en toe vleeswaren), voor de groente gaat nu ook een knop om! 

Vanmiddag kwam onze oudste terug van haar schooltuintje met een prachtige (biologische!) oogst! Dat smaakt naar meer!






Geen opmerkingen: