maandag 2 juli 2012

pepermunt en hooikist

Vandaag heb ik heel bijzondere slingers opgehangen! Bij onze voordeur staat een grote bos pepermunt waarvan ik de grootste takken heb geoogst. Na een douchebeurt hangen ze nu, ieder takje apart, aan de waslijn op zolder te drogen. Als ze droog zijn gaan de blaadjes in een pot om gebruikt te worden in de thee.


De pepermunt die daar al droog hing te zijn (geplukt in het wild!) ging in een grote weckfles en is vandaag al gebruikt in de thee. Op de foto zie je de pentekening die is gemaakt van het huis van mijn opa en oma, het huis heette 'zon rondom' en ik heb iets met die naam. (Het gevoel van 'slingers ophangen') Ik heb er veel gelogeerd en bewaar fijne herinneringen aan de tijd die ik doorbracht bij mijn opa en oma. Misschien is daar mijn hang naar vroeger en dan vooral het dagelijks leven van vroeger ontstaan. Leuk detail; bij de voordeur staat mijn schepje!  Dat het leven toen veel zelfvoorzienender was fascineert mij; dat wil ik ook weer! Telkens leer ik bij, in minder afhankelijk zijn op alle terreinen (voeding, energie, materiaal). Dat 'geluk' niet het doel moet zijn maar 'tevreden zijn'.


Rond 9 uur vanochtend kookte ik zilvervliesrijst afgepast met water (verhouding 2 staat tot 3), 5 minuten op het gas, daarna in de hooikist. Wij zijn toen onze maandagochtend wandeling gaan maken. Toen ik halverwege de middag wilde koken, nasi, had ik de gare rijst kant en klaar. Het is heel handig die hooikist, vooral voor het koken van rijst gebruik ik hem graag. Ik kan het koken op het moment dat het mij uitkomt, het kookt nooit over en ik hoef er geen extra tijd voor in te plannen. De rijst blijft lekker warm én, ook niet onbelangrijk, ik spaar 20 minuten gas uit!