woensdag 4 juli 2012

solar cooker en kruisbessenjam

Na wat klussen in de stad en het verzorgen van de kuikens (nou ja kuikens, ze worden groot!) heb ik de solar cooker weer eens geinstalleerd. Ik heb hem ongeveer een maand geleden gekocht maar moet nog wat handigheid krijgen in het gebruiken ervan. Het zit nog niet zo in mijn systeem en vaak bedenk ik, als mijn gerecht klaar is 'ja, dat had ook in de solar cooker gekund'. Ik had sla en bietjes in de koelkast, daaromheen zou ons avondeten bedacht gaan worden. Het werden aardappeltjes, in de romertopf en dan in de solar cooker. Rond 2 uur ging de topf in de cooker waarin het toen ongeveer 110 graden was. manlief heeft er wielen onder gemaakt zodat de cooker echt met de zon mee kan draaien, dat is handig want het geheel is best zwaar om te verplaatsen helemaal met een volle kokende pan erin! Om 18 uur aten we botergare aardappeltjes!





Toen wachtte er nog een ander klusje, een leuke klus dat wel! Toen ik de takken van de kruisbessenplant optilde zag ik dat de meeste vruchten al rood en rijp waren. Plukken dus... Beide struiken brachten samen anderhalve kilo kruisbessen, wat minder dan andere jaren maar prima want we hebben eigenlijk altijd te veel. Ik ben de enige die de jam echt lekker vindt, voor mij heeft de smaak van kruisbessenjam alles met nostalgie te maken. Vroeger aten we de jam uit grote potten en was de jam zo op, ik doe de jam nu in kleine potjes en geniet er erg van!