woensdag 25 juli 2012

theecake met koffie


Pfff, het is warm vandaag! Een dag om héél rustig aan te doen. Ook een dag om de solar cooker weer eens aan het werk te zetten. Rond een uur of 10 rijden we hem in de zon en al gauw is het 100 graden. Van alle noten die ik gekraakt had besluit ik iets te bakken, een theecake. Het is een recept wat altijd lukt, waar geen boter in zit (in plaats daarvan thee) en door de toegevoegde noten en rozijnen is ie erg smakelijk. Vandaag merk ik tijdens het maken van het beslag dat ik geen rozijnen in huis heb, in plaats daarvan gebruik ik gedroogde abrikozen en cranberry's. 

Het recept;
1 kop afgekoelde thee
2,5 kop zelfrijzend bakmeel
1 kop bruine basterd suiker
1 zakje vanillesuiker
3 theelepels koekkruiden
2 kop gewelde rozijnen (of abrikozen/ cranberry's/ vijgen/ dadels)
1 kop (evt gemengde) noten
snuf zout

Van de ingredienten roer je een beslag. Bak je het in een gewone oven dan moet je rekenen op 50 minuten op 175 graden. In de zonneoven is de tijd niet helemaal te voorspellen, de cake is klaar als hij klaar is... Wat de baktijd wel bespoedigt is de cakejes laag te houden, ik vul een muffinvorm en een bakblik met een laagje beslag en ik denk dat het duurde tussen een uur en anderhalf uur, toen waren ze klaar. De temperatuur was daarbij steeds rond de 140 graden geweest.



Het is een fijn recept, je mist de boter niet want de rozijnen houden de cake heel sappig. De kinderen willen de cake ook graag mee naar school, dan is het een soort evergreen. (Omdat mijn bruine suiker ook op was heb ik witte basterdsuiker gebruikt, normaal gesproken is de cake donkerder)

Een dag voor ijs, maar ook voor koffie (mét theecake natuurlijk). Bonen gemalen met onze eigen koffiemolen en ouderwets opgeschonken smaakt het lekkerst. Die drink ik dan natuurlijk wel 'in stijl' uit mijn (in de kringloop gevonden) oogstbeker!





Geen opmerkingen: