dinsdag 28 augustus 2012

plukgeluk en boom plukt zak

Augustus is echt oogstmaand! Wat een oogst hangt overal op ons te wachten. Op zoek naar vlierbessen kwamen we in Warnsveld terecht waar ik een straat wist waar meerdere vlierstruiken op een rij staan; hup, zo een emmer vol geplukt. Toen nog even een andere plekje in Warnsveld bezocht, ééntje 'van horen zeggen' en daar vonden we heel veel oogstbaars, er stonden meerdere mispelboompjes (nu wel op openbare grond), veel appels en heel veel kornoeljestruiken. Ik kon m'n hart ophalen zeg maar. Van de boom hieronder hebben we alleen appels geraapt die op de grond lagen, de plukstok ligt erbij voor de sier...


Thuis toch nog maar eens nagezocht wat het verschil is tussen gele kornoelje en de (niet eetbare) rode kornoelje. Ik had deze struik tenslotte niet geel zien bloeien dus had ik wel de goeie? Nu weet ik dat de vruchten van de rode kornoelje er heel anders uitzien, hij heet rode kornoelje omdat de steeltjes rood zijn. De besjes van de rode kornoelje zijn klein, zwart en rond. Oftewel; hier hangt gewoon de eetbare gele kornoelje!


Nog een plekje 'van horen zeggen' was deze appelboom met megagrote en mooie appels achter het station. Hier voel ik me een echte stadsplukker gezien de achtergrond maar appels zijn appels! Onze plukzak heeft tegenwoordig een uitschuifbare stok en die kwam nu goed van pas.


Vlakbij stond nog een appelboom met weer een ander ras. In totaal hebben we 3 soorten appels geplukt. Bij de laatste boom werden we verrast... onze zak bleef hangen hoog in de boom; zak plukt appel werd appel plukt zak! Gelukkig kwam de zak mét appel na een duw met de stok gewoon weer naar beneden.


Kijk, en dit is dan plukgeluk! We hebben de goede appeltjes eruit gesorteerd, die gaan op het holletjeskarton op zolder voor een andere appelmoesronde. De rest hebben we geschild en ingemaakt. Ik heb met terugwerkende kracht bewondering voor de vrouwen van vroeger die vanuit noodzaak moesten inmaken met veel grotere gezinnen dan ik nu heb en met daarnaast nog heel veel andere huishoudelijke werkzaamheden die met de hand moesten. Ik heb een halve dag in de keuken gestaan maar na het vullen van het laatste potje, het afwassen van de gebruikte spullen, het omkeren van de potjes en het ploppen van de  deksels voel ik me een gelukkig mens!



En de appelboom heeft het méér dan goed gemaakt. Moesten we eerst erg lachen om de 'boom plukt zak' actie, nu voelde ik me ontroerd door wat ik tegenkwam tijdens het schillen van een appel; een rups is hier wel heel kunstig naar binnen gekropen! Een knipoog van de natuur...

1 opmerking:

janneke zei

Dat was vast een verliefde rups!!