zaterdag 1 september 2012

duurzaam 'dilemma' en rozenbottels

Rond ons huis staan 2 hagen; 1 beukenhaag en 1 laurierhaag. Van beide komt na het snoeien een hoop afval. We knipten die wel eens in kleine stukjes voor het compostvat maar waren daar dan zoveel tijd mee kwijt dat we toch maar iedere keer de groene kliko vulden. Die ging dan de eerstvolgende keer aan de straat om geleegd te worden. Vorig jaar vonden we een (gratis ophalen) tweede compostvat, hadden we al eentje vóór het huis, toen stond er ook eentje achter het huis. Ruimte genoeg dus voor tuinafval, jammer ook van die kliko elke keer (elke keer dat hij wordt geleegd betaal je een bedrag).
Bij onze bouwmarkt werd datzelfde jaar een hakselaar voor een zacht prijsje weggedaan. We rekenden uit dat we die hakselaar terug zouden verdienen door al die kliko's die niet meer gevuld hoefden te worden. We deden de aanschaf al was het ook wel een beetje gek; zo'n groot elektrisch apparaat aanschaffen, is dat nou echt nodig? Maar het 'zelfvoorzien' en de tijdswinst won. Nu halen we de hakselaar tevoorschijn als we aan het snoeien slaan en ik moet zeggen; het is steeds weer een feestje, afgezien dan van het lawaai kijken we, na het hakselen, heel tevreden in ons compostvat; de grondstoffen blijven in onze tuin en de groene kliko hoeft nooit meer aan de straat.



We stappen nog even op de fiets om te kijken of er al hazelnootjes liggen op onze favoriete raapplek. Er liggen geen hazelnootjes, dat kan natuurlijk maar gek is; er hangen ook geen hazelnootjes in de bomen! Zou het dan ook een slecht hazelnootjaar zijn? Op dezelfde plek zien we wel heel veel rozenbottels. Ik heb er thuis even op gegoogled want rozenbottels heb ik nog niet vaak verwerkt. Ik lees dat de bottels van de hondroos die vaak in het wild groeien lekker zijn om jam van te maken. Die zijn er in overvloed dus. Dan ga ik me daar maar eens op storten...



Geen opmerkingen: