zaterdag 8 september 2012

In de Zuidwijken komt het van de grond en de Zutphense Bleek

In de Zuidwijken komt het van de grond vandaag; hier zie je het bewijs! We hebben een gezamenlijke opruimactie gepland en bedachten dat het goed zou zijn de doorgaande wegen eens flink op te ruimen. Gisteren fietste ik, ter voorbereiding,  kriskras door onze wijk en ik was blij verrast; hele stukken zien er spic en span uit! De delen van de wijk die wél een opruimbeurt konden gebruiken zijn vandaag aan de beurt. Na een kop koffie en met 13 man sterk trekken we de wijk in; Na ongeveer anderhalf uur is dit het resultaat; 13 volle zakken én een paraplu! Een werkleider van de gemeente heeft vandaag (op zijn vrije dag!) alle zakken opgehaald. Dát is nog eens samenwerken! De wijk kan er weer even tegen, over ongeveer 3 maanden herhalen we de actie weer.


Vanmiddag fietsen we naar de Zutphense Bleek, voor wie Zutphen wel kent van foto's (of in het echt) is 'de bleek' het gebied vóór de oude stadsmuur waar vroeger de was werd gebleekt. Wat nu vooral opvalt aan de bleek zijn de prachtige fruitbomen, allemaal verschillende oude rassen, en vandaag... mogen we in de tuin! Het is namelijk open monumentendag! Vandaag staan er weer vrouwen de was te doen en ligt er witte was te bleken in het gras. Maar, wat ik vooral geweldig vind is ál dat fruit! We horen dat we het valfruit mogen rapen en dat doen we dan ook dankbaar! Al wandelend door de tuin kijk ik mijn ogen uit en, al heb ik er al eerder door gewandeld, ik ben weer helemaal onder de indruk. Die sfeer van toen daar heb ik iets mee.


Deze appeltjes zijn onwaarschijnlijk mooi, alsof ze niet echt zijn...


En dan dit doorkijkje. Mijn hart gaat sneller kloppen, wauw, wat mooi! Je ziet de toren van de Walburgiskerk die vader en dochter daarna nog samen beklimmen.


Kweeperen, wat zijn het eigenlijk gedrochten maar wat zijn ze ook fascinerend, het is alsof ze een donslaagje hebben, ze zijn mooi van lelijkheid. Ik hoorde laatst van iemand dat kweeperen op een schaal je huis heel lekker doen ruiken.


We hebben lekker wat appeltjes geraapt! Dit zijn zeker meer dan 5 soorten (zoals ze ons bij het Olde Ras eens vertelden; de lekkerste appelmoes maak je van minimaal 5 verschillende soorten appels)


Dat betekent werk aan de winkel!


En kijk nou eens; de lekkerste appelmoes van de wereld, kán het Zutphenser? Op deze potjes staat niet gewoon 'appelmoes', nee, op deze potjes staat 'bleek', dat betekent; heel bijzondere appelmoes. We kunnen er 12 keer van gaan genieten (én, ook niet onbelangrijk; deze keer zijn ze állemaal vacuum! Ik heb extra gelet op de temperatuur)

Geen opmerkingen: