dinsdag 4 september 2012

koken, bakken én proeven

Het is een huiselijk dagje vandaag. Met de kinderen op school en de boodschappen in de kast maak ik eerst 5 liter wasmiddel (http://www.genoeg.nl/handig/huis/zelf-wasmiddel-maken). Het wasmiddel werkt prima! Doordat ik ook een eco-wasbol gebruik gaat er minder wasmiddel bij de was dan de 200cc uit de beschrijving. Dan stap ik op de fiets, bewapend met emmer en handschoenen met de bedoeling rozenbottels van de hondsroos te plukken. Maar als ik een botteltje  doormidden snijdt is ie nog zo hard dat ik besluit toch nog een tijdje te wachten met de rozenbotteloogst. 

Ik rijd langs een vijgenboom die 'prachtig staat te zijn', achter de bladeren is een feestje aan de gang en ik kan ze geen ongelijk geven...



In verband met sporten moeten we vanavond vroeg eten. Dan is soep met brood best een keer handig. Het wordt de eerste pompoensoep van dit jaar. In dit geval ging erin;

750 gram pompoenvlees
150 gram aardappel 
1 ui
3 teentjes knoflook
theelepeltje sambal
3 bouillontabletten
1 liter water


De ui fruit ik, dan gaan de andere ingredienten erbij. Het geheel kook ik 5 minuten en daarna gaat het (om 14 uur) een paar uurtjes in de hooikist. Tegen 16.30 pureer ik alles en voeg ik nog (kort gekookte) roosjes bloemkool toe. Geroosterde boterhammetjes erbij en smullen maar!


In de oven bak ik ondertussen 'kruidige koekjes'. Ze blijven een beetje zacht van binnen en knapperig van buiten doordat ze door de suiker worden gerold. De koekjes zijn makkelijk en vooral snel te maken.

200 gram rietsuiker
1 ei
1/4 theelepel zout
100 gram vloeibare boter (of 150 gr gewone)
250 gram bloem
1/2 theelepel bakpoeder
1 theelepel gemalen kruidnagel
1 theelepel gemalen gember
1 theelepel kaneel
 balletjes rollen door de suiker
platdrukken op de bakplaat
10 minuten op 180 graden


Daarna ging een bakplaat met gekookte en gekruide kikkererwten in de oven. Volgens het recept zouden ze krokant als borrelnootjes worden. De smaak is verrukkelijk maar krokant zijn ze niet. Wel een foto maar dus maar geen recept...


En dan nog een kiekje van het meest gewilde toetje op ons adres; griesmeelpap en als er iets over is de volgende dag griesmeelpudding! Dan wel warm en mét bruine suiker. Er wordt nog nét niet om gevochten...

Geen opmerkingen: