donderdag 6 september 2012

oogst, kruiden en oogst!

Alle nog lege potjes er tussenuit gevist, alle inmaaksels op soort gesorteerd en zie daar; een blik op wat inmaakresultaten. Daar sta ik dan heel tevreden naar te kijken (zoals vrouwen vroeger naar hun wecksels op de kelderplanken) Er kunnen nog wat potjes bij; de rozenbottels en meer appelmoes zal ik nog inmaken en daarna wordt het noten verzamelen!



In de tuin heb ik nog wat plantenstekers geprikt, voor mij een hulpje om te weten waar de dingen staan, mochten ze zich terugtrekken in de winter of niet meer herkenbaar zijn na het verliezen van hun blad, dan kan ik ze terugvinden. Daarbij vind ik het handig omdat dan duidelijk is dat de planten eetbaar zijn.


De tuin ziet er op sommige plaatsen wat kaal uit, er zijn veel planten uitgetrokken om ruimte te maken voor kruiden, daarbij is er veel compost op gebracht en dat was hard nodig! De kruiden zullen de ruimte vast gaan benutten en mocht dat in het volgende jaar toch niet genoeg opschieten dan kunnen we nog eens wat bijplanten. Het is wel grappig om te zien dat op heel veel plaatsen pompoenplantjes opkomen en ook tomatenplanten. Blijkbaar waren delen van de compost nog niet helemaal verteerd. We laten het maar gebeuren.




We hebben 2 vuilnisbakken met tomaten in de tuin, beide staan onder de beschutting van een appelboom. Elke dag plukken we er wat van en dat is in onze tuin nog nooit eerder gelukt. Altijd werd de plant, voor het oogsten, belaagd door phytophthora. Het groeien in aparte bakken is denk ik het geheim, de aarde daarin is nieuw en dus gezond; dat doen we in 't vervolg dus op die manier.


Vandaag is de boom met handappels aan de beurt. Iedere dag vallen er al appels uit en de wespen hebben het druk met de appels die nog in de boom hangen. Rijper gaan ze vast niet meer worden dus plukken maar! Met de plukzak zijn we zo klaar; dit is de opbrengst.


En nu maar wachten op de goudrenetten! Die mogen nog blijven hangen tot oktober...

Geen opmerkingen: