maandag 15 oktober 2012

Kijk, daar word ik nou blij van!

De kinderen hebben herfstvakantie en dat maakt de vulling van de dag een verrassing. Niet dat mijn dagen anders zo voorspelbaar verlopen maar in ieder geval anders. Het afwerken van lijstjes is er niet bij, alhoewel... vanochtend werken we met z'n vijven een tijd in de tuin. Er is een hoop werk te doen, bv de hut die gebouwd was van takken (van snoeiafval van gemeentegroen) ging door de hakselaar. Dat betekent dat de knopen die op vakkundige wijze de takken aan elkaar lieten zitten ontmanteld moesten worden... en dat was nog best een klus! Na nog een veegbeurt ziet de tuin er weer acceptabel uit. De compostvaten hebben er weer een nieuw laagje bij gekregen.

En dan staat er opeens een vuilniszak voor de deur. Niet dat ik nou blij word van die vuilniszak...


Maar wél van de inhoud! Daar gaan we een ander moment eens rustig voor zitten!


En kijk nou eens hoe snel de tas vordert! De langwerpige lap is dubbelgevouwen en toen dichtgenaaid met een gevingerhaakte draad. Er wordt nu aan een hengsel gebreid. Na de vakantie kan de tas mee naar school.


En dan hier nog een kiekje van mijn jaarlijks terugkerende rucolaveldje. Het hele jaar door bloeien er bloemetjes die in de eerste plaats graag worden bezocht door bijen en in de tweede plaats een nieuwe rucola oogst voor volgend jaar garanderen!


En hier zie je de bloemetjes van komkommerkruid, ze gaan lekker op de rucola sla en zorgen ook voor komkommerkruid volgend jaar. Aanraders dus voor een eetbare tuin!


De bollen van de knoflookbieslook zitten barstensvol zaden, ik ga ze zo afknippen en te drogen leggen op zolder. Ik ben er niet zeker van of ze winterhard zijn dus zaai ze liever zelf volgend jaar. Van de zaden die de plant al heeft laten vallen zal ik volgend jaar zien of de plant zich inderdaad ook zelf verspreidt.


Prachtig die kleuren van de herfst!
We laten de bloemen zitten, ze zien er ook mooi uit in de winter, mét of zonder sneeuw erop...


Wauw, mooi rood! Skimmia besjes voor de vogeltjes!


Geen opmerkingen: