zaterdag 6 oktober 2012

't moet wel léuk blijven... en andere wijsheden

Zo in het dagelijks leven zijn er wijsheden die af en toe door mijn hoofd buitelen en die de nodige relativering aanbrengen. Het zijn een soort tegelwijsheden maar dan toch anders, het zijn zinnetjes, woorden, uitdrukkingen die nét mij op net dát moment bereiken en me het gevoel geven van 'ja, dat klopt, daar heb ik wat aan!'. In de loop van de tijd zijn dat er al vele geweest, afhankelijk van de fase waar ik in zat of de dingen waar ik tegenaan liep. Een belangrijke is voor mij een tijdlang geweest; 'nou en?', een andere is een Friese; 'sa ist en net oars' en een Groningse; 't is nait aal doag'n kovvie mit kouk'. En wat dacht je van 'het is goed'. Heel apart hoe dat werkt, als iemand anders aan mij zijn of haar 'mantra' vertelt voel ik daar niet die diepgang bij, het is heel persoonlijk blijkbaar. In het kleinste kamertje van mijn huis hangen veel van dat soort wijsheden aan de muur. Het komt wel voor dat ik daar sta en een tekst weer eens op me in laat werken, dat helpt.




Nu de kinderen alle drie naar school gaan heb ik mijn oude energie weer teruggevonden. In mijn hoofd kan het weer stil worden als het stil is om me heen, en die stilte is heel belangrijk voor het maken van plannen en het uitwerken van mijn idealen. Wat mij heel erg helpt in het genieten van vrijwilligerswerk is de tekst die je in de titel ziet staan; 't moet wel léuk blijven! Een medewerker van de gemeente zei eens; 'het is belangrijk dat een motor blijft draaien, dat ie genoeg gevoed wordt én niet over z'n toeren raakt'. Door mezelf geregeld af te vragen; 'is het nog leuk?' en vervolgens te onderzoeken wat de reden is van een eventueel 'nee' heb ik veel geleerd. Als je doet waar je kracht ligt gaan dingen bijna vanzelf, doe je dingen die veel energie kosten dan moet je daar eens goed naar kijken.

Natuurlijk kom ik in processen momenten tegen waarop dingen niet gaan zoals ik had gehoopt. Het zijn momenten waarop ik even gas terugneem om de situatie weer eens in ogenschouw te nemen. Ik zie het als test; wil ik dit écht? Gek genoeg zijn blokkades vaak raadgevers voor mij; daar zit het plan nog niet goed in elkaar. Niet een reden om te stoppen, wel om dingen weer eens goed te overwegen.

Wat ook helpt is om te bedenken wat ik wél wil (terwijl je brein je altijd vooral vertelt wat je níet wilt). Op iets wél willen kun je verder borduren, bij iets niet willen stokt de energie...

deze tekst is een steun in de rug; 'go for it!'
En dan als laatste de belangrijkste;

kom we gaan slingers ophangen!

Geen opmerkingen: