donderdag 22 november 2012

Hoe geven je leven kan veranderen...

Een aantal zomers geleden was dit mijn vakantieboek. Ik las het niet helemaal uit, dat gebeurt vaker als ik halverwege het lezen de strekking van het boek begrijp... Achterop is te lezen; 'Elke vorm van geven is een positieve handeling die het veranderingsproces op gang brengt. Het zal je energie voor de rest van je leven veranderen' (Mbali Creazzo). De schrijfster van het boek is ook de hoofdpersoon in het verhaal. Ze lijdt aan een chronische ziekte en ontvangt van een Afrikaanse medicijnvrouw een ongebruikelijk recept; geef gedurende 29 dagen onvoorwaardelijk (dus zonder daarvoor iets terug te verwachten) iets aan anderen. Veel van de geschenken zijn klein (een telefoontje, wisselgeld, een compliment), maar alleen al de daad van het geven werkt transformerend. Het verandert je kijk op het leven en dat heeft de schrijfster ook zo ervaren.


Veel vaker lees je over dit onderwerp, laatst bv nog in 'de 7 spirituele wetten van succes' van Deepak Chopra waar de wet van het geven wordt uitgelegd. Je denkt verder dan je eigen straatje en dat is bevrijdend. Bovendien, door te geven nodig je meer overvloed in je eigen leven uit (niet als doel, wel als gevolg!). Prachtig toch? Het gaat over 'gunnen' en dat staat voor mij voor 'in verbinding zijn'.

Nou ja, je moet het maar eens proberen. Als ik eens m'n dag niet heb denk ik; heb ik vandaag al iets aan iemand gegeven? En als het antwoord is; nou nee, eigenlijk niet, dan ga ik daar 's werk van maken. Door los te komen van dat wat je 'ik heb m'n dag niet' veroorzaakt verdwijnt dat gevoel soms als sneeuw voor de zon...

4 opmerkingen:

Trudy zei

Oh wat een prachtig idee zeg! En dan had ik maar zo vandaag al gegeven. Ik ga het zeker vaker doen!

ella zei

iets om over na te denken. DAnk je.

janneke zei

Hulp nodig bij foto's verkleinen???

JutVrouw zei

Het is écht een prachtig boek om te lezen!! Inderdaad om jezelf af en toe eens wakker te schudden ;-)