zondag 18 november 2012

'wat is, is', leven is 'ja' en geluk moet je water geven...

In een boek van Berthold Gunster ('ik ben oké, jij bent een sukkel' ik vind het een nare titel) zit een geel plakbriefje. Het zit er omdat er op die pagina iets staat wat ik heel mooi vind. Omdat het boek geleend is van de bieb breng ik het binnenkort weer terug maar een prachtige manier van kijken leg ik hier vast; Het is de tekst;

wat is, is

het zijn maar 7 lettertjes, het zijn maar 3 woordjes maar het is veel en groot in betekenis voor mij! Er spreekt acceptatie van de werkelijkheid uit...
(ik citeer):
Als het regent, dan regent het, dingen gebeuren, mensen zijn wie ze zijn. De werkelijkheid is sterker dan onze wil. In plaats van je verzetten tegen een situatie kun je jezelf beter afvragen; 'wat kan ik van deze situatie maken?' Acceptatie, aanvaarding van de werkelijkheid, liefde voor dat wat is, het is de kern van 'omdenken'


Ik vind dit vreselijk interessant. Wat een ruimte geeft dit inzicht!
Een stukje verderop zit weer een geel plakbriefje, je raadt het al; dit boek vertelt mij prachtige inzichten; Ik lees er 

Leven is 'ja'

(ik citeer weer):
'ja' is de meest natuurlijke levenshouding, alles in de natuur ademt 'ja', de energie in de natuur, het verlangen van de mens, een rivier die stroomt, een regenbui, het plezier van spelende kinderen, de oerkracht waarmee een mens geboren wordt. Het woord 'ja' is een krachtig instrument, het principe is zó simpel dat mensen de effectiviteit ervan vaak onderschatten. Toch is de ervaring van eenvoud vaak vergelijkbaar met schoonheid; Je voelt dan; 'dit klopt, zo is het'. Het geeft een gevoel van harmonie alsof puzzelstukjes samenvallen tot een helder beeld.

Het wordt een blogje vol inzichten... Gisteren las ik in de bijlage TIJD van de Trouw een interview met Sister Chan Kong. Het interview heeft als titel 'levenslessen'. In de zesde les raakt mij het allerlaatste zinnetje; 

Geluk water geven

Ze zegt; 'zeg het als je van iemand houdt. Mensen hebben dat nodig'. Ik kijk op de klok; het is 10 uur 's avonds. Durf ik het nog? Ja, ik pak de telefoon en bel iemand om te doen wat ik zojuist heb gelezen; We hebben een heel fijn gesprek, wat is 'ja' toch eigenlijk gemakkelijk! 

En wat dat water geven betreft... water genoeg, een regenton vol...


en nog veel meer op komst...

fijne zondag!

2 opmerkingen:

Trudy zei

Mooi zeg, je geeft me iets om eens over na te denken. Dankjewel en een fijne avond!

Bibje zei

Zo dat was nog eens goed nieuws deze morgen, prachtig blogje!Ik heb meteen even een linkje op mijn facebook geplaatst...