dinsdag 18 december 2012

kerstappeltjes en andere overdenkingen

Heldergroene ballen hangen er in deze boom... of toch niet? Ik loop over het grasveld naar de boom en zie daar geweldige, prachtige appels hangen! Wat is dat voor ras wat half december nog zulke frisse, gezonde appels draagt, ze niet heeft laten vallen? Dat is nog eens wat anders dan ze steeds rimpeliger zien worden op zolder. Zou de boom op openbare grond staan dan zou ik direct mijn plukzak halen. Maar deze boom staat in iemands tuin. Voor iemand zoals ik, waarvoor oogsten haar tweede, nee haar eerste natuur is is het heel bijzonder dat al die kilo's daar gewoon nog hangen... al moet ik zeggen; mooi is het wél! 


Een eindje verder, hetzelfde pad, ontwaren we deze boom! Ieder jaar hangen hier ballen zo groot als appels, en nog groter! Elk jaar denk ik weer; hoe zal dat gaan als het een keer hard waait? Wel grappig om binnen 100 meter deze 2 foto's te kunnen maken ;-)


En een mens kan niet de hele dag met zijn hoofd in de wolken (bomen) lopen. Kijk je eens omlaag dan zie je daar opeens dit deksel. Daar ben ik al vaak overheen gelopen zonder er aandacht aan te schenken. Het zijn prachtige symmetrische vormen, het deksel ziet er bijzonder uit. Dat sleutelgat maakt het spannend. Ik bedenk dan hoe gek het eigenlijk is dat er onder het pad wat wij zien van alles schuil gaat. Een wereld van kabels, leidingen die ons leven makkelijk en aangenaam maken. Tegelijk ligt daar een afhankelijkheid van dingen waar we geen weet van hebben. Het stapje voor stapje onafhankelijker worden is voor mij een grote uitdaging!


Zo, genoeg overdenkingen voor vandaag ;-). Aan de slag! Er ligt een lijst met 'to-do-dingen' op mijn aanrecht waar ik aan het eind van de dag een flink aantal van wil hebben doorgestreept! 

2 opmerkingen:

Vlijtig Liesje zei

Dat zijn echt flinke appels zeg! En dat in december!

Anoniem zei

Hoi Erna,
Ik zou het wel weten hoor: even aanbellen en vragen of je de appels mag oogsten! Wie weet houden die mensen helemaal niet van appels!
En als jij niet gaat, mail je me maar even waar het is, dan ga ik het wel vragen ;-))