dinsdag 4 december 2012

knapperige appeltaart, consumindersokken en Sintvitaminen!

Met nog één ziek (al weer wat beter) kind thuis valt het allemaal nog best een beetje mee gelukkig! De kopjes thee, veel slapen en vitamientjes eten hebben hun vruchten afgeworpen. De boekbespreking gaat vandaag gewoon gedaan worden op school. Moeder en oudste doen het vandaag thuis nog een beetje rustig aan.

Op de foto een appeltaart, niks nieuws natuurlijk al is het leuk om te vertellen dat ik iets nieuws heb uitgeprobeerd bij het bakken ervan. Bij de bakker in de stad kopen we wel eens Veluwse Appelcake, die cake is wereldberoemd want wordt over de hele wereld verstuurd door de bakker. En dat is niet voor niks; hij is ver-ruk-ke-lijk! Wat mij betreft is er één ding wat die cake zo lekker maakt en dat is de besuikerde onderkant. Ik denk dat de cakes, als ze gebakken zijn, allemaal warm op een plaat kristalsuiker worden gezet. Met dat idee heb ik het bakblik, voordat het deeg erin ging, bestrooid met rietsuiker. Grappig; de korreltjes zijn wel in de taart verdwenen maar geven een knapperig resultaat als je de taart eet. Die houden we erin! Iets anders is dat ik de voorgeschreven hoeveelheid boter (in dit geval 175 gram) vervang door vloeibare boter. De verdeelsleutel is daarvoor altijd; 2/3 vloeibare boter gebruiken. Er ging in deze taart 120 gram vloeibare boter. De taart is dus minder vet en het gebruikte vet is vloeibaar en dat is minder slecht voor je gezondheid...


Voor de Kerstmarkt in de Sint Martinuskerk in Baak (aankomende zondag 9 december van 11.00 tot 17.00 uur) heb ik al mijn breisels weer eens tevoorschijn gehaald. Naast de babyslofjes zullen ook deze gebreide sokken er te koop worden aangeboden. Deze sokken zijn eigenlijk 'consumindersokken'. Ze zijn allemaal gebreid van restanten sokkenwol. Als je wel eens sokken breit dan ken je dat wel; aan het eind van het sokkenpaar heb je nog een bolletje sokkenwol over, te weinig voor nog een volwassen paar. Een tijdje geleden kocht ik via Marktplaats een flinke doos met restjes sokkenwol van iemand voor een klein prijsje. Die bolletjes heb ik, samen met mijn eigen restjes, gesorteerd op kleur. Elk bolletje heb ik daarna gesplitst in 2 bolletjes en daarvan heb ik vervolgens 2 sokken gebreid die ongeveer identiek werden.


Zo, het is weer tijd voor vitamientjes! Ik wens jullie nog een fijne dag en succes met alle Sint voorbereidingen!


4 opmerkingen:

Anoniem zei

Leuk Erna, ik kom even gluren in Baak! Ik kan wel wat sokken gebruiken. Ze zelf breien lukt me echt niet!
Beterschap voor de kids en veel plezier vrijdag met de pakjes!
PS: Over pakjes gesproken: heb je mijn Give Away gezien op mijn weblog?

Trudy zei

Misschien komt het een beetje bijdehand over, maar ik denk dat je 9 december bedoelt, tóch= Leuk, een vriendin van mijn dochter staat ook op die markt! Veel succes daar, en bedankt voor de tips van de taart!!

kom we gaan slingers ophangen zei

je hebt gelijk! ik heb het veranderd...

janneke zei

Maar Erna, restjes sokkenwol zijn bedoeld om later de sokken te kunnen stoppen (gaten weer dicht maken). En als ze heel erg versleten zijn dan haal je de voet weer uit en brei je aan de boord een nieuwe voet!