donderdag 13 december 2012

sieraad voor de tuin, slofjes op ski's en een 'crisis'kadootje

Kennen jullie dit geweldige stukje aardewerk? Het is een rabarberpot, ik vind het een sieraad in de tuin! Vandeweek heb ik hem weer geinstalleerd, hij staat op de knop van de rabarberplant (of wat daar nog van over is). Het geeft vroeg in het jaar oogstbare rabarberstengels. Die groeien al voordat de rabarber normaal gesproken zou beginnen uit te lopen. Zodra de stengels de bovenkant van de pot hebben bereikt haal je het deksel eraf. Op dat moment begint de plant dan pas blad te maken. Nog afgezien van het feit dat je vroeg rabarber kunt oogsten vind ik de pot zelf gewéldig! Het heeft wat voeten in de aarde gehad er ééntje te vinden en ter plaatse te krijgen. Veel tuincentra kennen de pot helemaal niet óf versturen ze niet ivm breekgevaar. Uiteindelijk is deze aangeschaft in het Hoge Noorden en door mijn ouders hier naartoe vervoerd... Naast de compostbak hebben we 3 rabarberplanten staan; compost daar zijn ze gek op!


Deze breisels hebben de ski's al onder gebonden, daar moest ik aan denken toen ik de foto maakte. Het is een heerlijk breiprojectje waar de kleine bolletjes sokkenwol een bestemming mee krijgen. Het is weer warme voetentijd... én tijd om de oplossing daarvoor te breien!


En dan nog een 'crisis' kadootje (oftewel een kadootje van 0 euro). Elke keer als we pompoensoep maken bewaar ik de dikste zaden uit de pompoen en leg ze te drogen. Voor iemand die met pensioen gaat en met een moestuin gaat beginnen heb ik, naast een donatie in een pot, dit kadootje gemaakt om bij het handenschudden ook iets te kunnen geven. Doosjes in allerlei maten heb ik altijd in een grote la liggen. Die komen altijd van pas als er iets verstuurd moet worden of voor een kadootje als dit. Het doosje is gevuld met prachtig gedroogde pompoenpitten. Het kaartje erbij vond ik eens in een boomerang kaartenrek. De pompoen tekende ik erop met de aquarelstiften van oudste. Ik zou dit zelf een heel leuk kadootje vinden, met die gedachte hoop ik er iemand anders blij mee te maken!


3 opmerkingen:

Trudy zei

Het is ook een heel leuk cadeautje, en je pot vind ik ook mooi. Ik kende ze niet, maar wat een goed idee!!

Gewoon Greet zei

Fantastisch mooi die rabarberpot!
en ik vind het ook een heel leuk
kadootje!
liefs

Anoniem zei

Rabarber ga ik komende lente ook in mijn achtertuin zetten, mmmmm! Nu nog zo'n pot zien te vinden ...
(O ja, je sokken zijn heerlijk warm!)