maandag 8 april 2013

levenslessen uit een boek

Het is al best wat jaren geleden dat ik eindexamen deed... 25 om precies te zijn! Ik had een bijzonder vakkenpakket, een mix van Beta en Alpha. Dat hield in 3 exacte vakken en 4 talen. Dat laatste, die 4 talen, dat heb ik toen geweten. Ik moest zo'n enorme lijst boeken lezen en kreeg daar zo'n grondige hekel aan dat ik vele jaren daarna nooit meer vrijwillig een boek heb aangeraakt. (En dat was vast niet de bedoeling...)

Nu, zoveel jaren later, lees ik nog steeds niet graag 'zomaar'. Fictie is niet aan mij besteed. Jammer van mijn tijd, zo voelt dat voor mij. Maar waar ik ontzettend van houd is lezen over thema's, over hoe je naar dingen kunt kijken. Sommige boeken hebben mijn leven enorm beinvloed en weer nieuwe boeken doen dat weer opnieuw. Soms kan ik met één regeltje in een boek een week vooruit. Wat heerlijk is dat! Soms lees ik van een boek maar een deel en raakt het me zo dat het als een lijfboek voelt. Vaak lees ik het boek dan niet eens uit...

Heerlijk vind ik altijd de bijlagen van de Trouw in het weekend; Een tijd geleden een interview met Alain de Botton. Ik maakte van 2 tekstdelen een foto. Beide genoeg voer voor een week ;-)



Gisteren, aan de rand van het zwembad, heb ik heerlijk zitten lezen in dit boek. Het staat vol met Aha-Erlebnissen ('ja natuurlijk, zó zit dat!'), teveel om hier te vermelden. Heerlijk om te lezen over dingen die me inspireren. En deze levensschool... daar zit ik hopelijk nog wel een tijdje op ;-)



2 opmerkingen:

Aritha Vermeulen zei

Inspirerende plaatjes ja. ( lapjes tekst )

Vlijtig Liesje zei

Ik lees denk ik alles door elkaar. Fictie en nonfictie. De fictie echt ter verstrooiing meestal, en de nonfictie om wijzer te worden.