maandag 5 augustus 2013

oogsten rond het huis

Niets mooier om je deur uit te lopen en links en rechts te kunnen oogsten! Dat is dit jaar eigenlijk voor het eerst in deze mate. Andere jaren was er ook best wel wat te plukken maar dit jaar werd het echt een onderwerp. Door niet-eetbaar steeds meer te vervangen door eetbaar.  Kijk maar eens mee...




Als ik heel vroeg buiten ben, heel vroeg in de zin van 'eerder dan de kinderen', dan hangen er nog Japanse Wijnbesjes aan de plant. Ze rijpen erg snel deze warme dagen. Verrukkelijk zijn ze; snoepjes van de natuur ;-) Ze doen me denken aan vroeger; mijn opa en oma hadden een struik met Japanse Wijnbesjes en als ze wisten dat ik kwam stonden de besjes voor mij klaar op een schoteltje in de keuken. 


Op weinig vierkante meters kan veel groeien. Op de voorgrond zie je 'pompoen op een stokje' in een vuilnisbak, daarachter een nieuwe bessenplant (blauwe honingbes) die nu nog klein is. Een pot met pepermunt, een pompoenplant die ik door het tuinhek omhoog leidt en bonenplanten op de achtergrond. Door planten omhoog te leiden kun je tuinruimte besparen en je oogst vergroten (en het is ook móói!)


Tussen de bonenstaken (en overal waar nog een stukje aarde te zien was) staan kleine andijvieplantjes, regeren is vooruitzien (dacht de buurman die ze me kwam brengen ;-)


1 opmerking:

Gewoon Greet zei

Die japanse wijnbes kende ik niet...ben er even naar gaan googelen..
Mooi die foto's uit je tuin!
liefs