zaterdag 31 augustus 2013

vrede, dromen en geluk

Vandaag treffen we mijn ouderlijk gezin; mijn vader, moeder, broers, hun vrouwen en kinderen in Elspeet. Omdat we verspreid over Nederland wonen is dat een handige centrale plaats. We doen dat al jaren zo. Opa en oma boeken een hotelletje en wij komen een dag langs. Vandaag is er een boer'nmarkt in Elspeet en daar gaan we met z'n allen naartoe.


Er is een hoop te zien, ambachten, demonstraties, kraampjes en het belangrijkst van al; het zonnetje schijnt! Ik maak hier en daar een fotootje. Bijvoorbeeld van een stukje van het zeil van een wafelkraam (hierboven). Wat zou het fijn zijn als het zo gemakkelijk was... Nieuws over onrust in de wereld geeft me zo'n machteloos gevoel. Als je oorlog beantwoordt met oorlog, waar kom je dan met elkaar uit? Kortgeleden las ik een boek van Deepak Chopra; 'vrede is de weg'. Als ik dat lees lijkt het allemaal zo logisch maar wat kan een vredig antwoord zijn in een specifieke situatie? Feit is dat je als eenling geen oorlog kunt stoppen, maar verschil maken op andere terreinen kun je wél! (en niet door een wafel te maken ;-)

Wat ik na het lezen van een boek als 'vrede is de weg' onthoud is dat je met je eigen levensinstelling verschil kan maken. De personen die zich in oorlog storten hebben een stellige overtuiging en gaan daarvoor. Als je met eenzelfde stellige overtuiging in iets gelooft, je gaat voor je droom, kun je een verschil maken op een heel andere manier. De invloed daarvan is minder zichtbaar misschien, minder meetbaar maar daarom niet minder bepalend! Een mevrouw op de markt schildert teksten op stukken hout. Ik koop van haar deze ansichtkaart. 


Dat doet me denken aan de volgende regeltjes;

Vraag je niet af wat de wereld nodig heeft
maar vraag je af wat jou tot leven brengt
en doe dat
want wat de wereld nodig heeft
is mensen die tot leven gekomen zijn

Nog zoiets moois; leuk om eens zelf te maken... Als ik hem aan m'n moeder laat zien is ze verrast; 'dat is toevallig, ik stond er net bij te kijken en dacht; dát is de mooiste! En nou heb jij die gekocht'. Dit steentje is dan ook vanaf nu bij haar thuis te bewonderen ;-)


Bij een kraampje gaat jongste een gelukssteentje in een jasje van vilt rollen. Steentje uitzoeken, viltkleurtjes uitzoeken, water en zeep en rollen maar. Het steentje ligt nu bij haar bed, morgen zal ik er een fotootje van laten zien. Oók een leuk idee om zelf te maken bijvoorbeeld tijdens een kinderpartijtje!


Geen opmerkingen: