vrijdag 25 oktober 2013

peren, kastanjes en zelf speculaas bakken

Wat fijn om in een buurt te wonen waar spullen over en weer worden gedeeld. Ik voel me rijk als tasjes met inhoud het ene huis uit en het andere in worden gedragen. Gisteren maakte ik prachtige, gekregen, stoofperen klaar. Voor de gelegenheid kocht ik 'perenrood'. Eerder twijfelde ik toen ik de ingredienten eens bekeek maar later besloot ik, als appel- en perenfan, toch eens knalrode stoofperen te willen klaarmaken. Dat ik de peren dan niet met water op had moeten zetten bedacht ik later...


Ze werden niet rood maar rose maar lékker dat ze waren ;-) Volgende keer opzetten met alleen aanhangend water...


De fruitschaal vulde ik met een zak tamme kastanjes, ik kreeg er zóveel dat ik er zelf ook weer van kon doorgeven ;-) 


En weer kwam de vraag; koop je weer eens 'kleine kruidige koekjes'? Om nog een beetje geloofwaardig te blijven moest het antwoord zijn 'nee' maar stiekem had ik zelf ook wel zin in iets speculasigs. Ik besloot zelf een bakplaat met speculaas te bakken, eerder beschreef ik het recept hier.


4 opmerkingen:

izerina zei

Zelfgebakken is lekkerder dan uit de winkel

Anoniem zei

Peren in rode bessensap koken, worden ze ook rood! Hoef je geen E120 te eten (is niet echt gezond ...)

Trudy zei

Oh lekker, zelf gebakken speculaas... en ook gevulde is veel lekkerder dan de gekochte ;)) De peertje worden hier opgezet met een restje rode wijn en een beetje rode limonade. En wat kaneel, natuurlijk. Zo heeft iedereen zijn eigen manier. Oh ja, en nog een tipje: het laatste uur het deksel van de pan af. Kookt het sap lekker in, heerlijk!!

Elisa zei

Het klinkt inderdaad rijk al deze heerlijke spulletjes die over en weer gaan. Zalig