maandag 9 december 2013

Abeltaart

Vandeweek kijken we een aflevering van 'taarten van Abel'. Er zijn niet veel kinderprogramma's waarvoor ik even ga zitten maar voor 'de taarten van Abel' maak ik een uitzondering. Wat heeft die Abel een geweldig beroep! Eerst slingers ophangen en dan taarten bakken, steeds weer in een ander huis. Ondertussen ontvouwen zich de prachtigste gesprekken met kinderen over bijzondere onderwerpen. De humor en nuchterheid van Abel zijn ontwapenend. Terwijl we genieten van het leuke gesprek dat zich ontvouwt loopt ook het water ons in de mond. Deze keer komt het recept wel heel dichtbij. Abel en Rachel bakken namelijk een overheerlijke appeltaart en die... gaan wij namaken! Het is leuk om de uitzending helemaal te bekijken maar wil je direct naar het recept stap dan ongeveer in bij de 11e minuut;




Bijzonder is, dat Abel de ingredienten voor de vulling van de appeltaart even aanbakt in de pan. Een soort superdeluxe appelcompote komt daarna als taartvulling uit de pan. Als de taart in de oven staat kunnen we bijna niet wachten en na het eten is het ons toetje. Deze taart is verrukkelijk! Vanaf nu zal ik dit appeltaartrecept gebruiken als ik een appeltaart ga bakken. Ik heb een springvorm van 26 cm doorsnee, het wordt een flinke appeltaart!

oven voorverwarmen op 180 graden

De ingredienten;
400 gram bloem
250 gram boter
200 gram lichtbruine basterdsuiker
snuf zout
deeg van kneden, in bakblik
deel apart houden voor bovenop

vulling;
aantal goudrenetten in stukjes
hand rozijnen
hand lichtbruine basterdsuiker
strooien met kaneel
klein potje appelmoes (zelfgemaakt natuurlijk ;-)
dit even zachtjes opbakken in de pan 
waar wat boter in is gesmolten

in het bakblik op de deegbodem
oude koekjes/cake/beschuit/havermout kruimelen
daarover de vulling en
daarover repen deeg
geklopt ei over het deeg kwasten

de taart ging bij mij ongeveer een uur in de oven

smakelijk!

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Zo hee, die lust ik ook wel! En heb je voor dat potje appelmoes zelfgemaakte gebruikt?

Astrid zei

Ja, een heerlijk programma, kinderen die zo plezierig aan het praten raken met Abel.
Nu geen kind meer in huis dus zie het ook niet zo vaak meer.

sjouke zei

Taarten van Abel vind ik ook zo'n leuk programma, daar ga ik ook even voor zitten. En die taart ziet er lekker uit! Ga het recept pinnen.

Tante Trijns zei

Zeeeeker een lekkere taart! Heb hem ook gemaakt en inderdaad een groot succes! (Heb alleen nog wel 2 eieren door het deeg gedaan)
Bedankt voor deze Abel-taart-tip!