maandag 16 december 2013

puntje op de i, diepvriesjam en kerstrecycling

Ben ik helemaal de slingers vergeten! Gelukkig dat mevrouw Pardoes me eraan herinnert ;-) Ze leent trouwens een boekje wat ik zelf niet in de minibieb heb gezet... het aantal boeken is vanochtend vermeerderd en ik krijg daar spontaan een brok van in m'n keel! Wat leuk, het werkt!


De ochtend ben ik vooral 'maandagochtendflink'. Ik maak een keurig nieuwe to-do-lijst en begin er gelijk driftig in te strepen.  Ik zorg altijd dat miniklusjes, die ik niet moet vergeten, ook op de lijst staan (strijken, kaartje sturen, afspraak tandarts maken, dat soort dingen). Aan het eind van de ochtend kan ik dan tevreden terugkijken; 'wauw, veel gedáán!' Eén van de dingen die op het lijstje staat is; 'diepvriesjam maken'. In de loop van de oogstmaanden heb ik kleine hoeveelheden fruit ingevroren, toen steeds net te weinig om jam van te maken maar bij elkaar genoeg voor een aantal potten 'multivruchtenjam'. Met de kerst voor de deur heb ik de ruimte in de diepvriesladen hard nodig. Ik ontdooi frambozen, bramen, witte bessen, pruimen, jostabessen....



Op de grond zie je een stapel kerstkaarten. Bij jongste in de klas is het gebruikelijk dat alle kinderen elkaar een kerstkaart geven... Daar word ik persoonlijk helemaal niet blij van! Jammer van het geld, wat een belasting voor het milieu! Maar dat je moeder het niets vindt betekent niet dat jij, jongste dus, het niets vindt. Tuurlijk gaat zij ook kaartjes uitdelen maar we doen dat gewoon een beetje anders ;-) De kaarten van vorig jaar hebben we bewaard, we ontdoen ze van hun geschreven kant. Dubbele kaarten zijn nu enkele kaarten geworden. Als je daar je naam opschrijft heb je een schitterende, gevarieerde stapel met kaarten om uit te delen! De speurtocht tussen de kaarten is een feest om te zien; het lieve hondje is voor het lieve vriendinnetje, de ouderwetse kaart is voor de juf ;-) Zo gaan de kaarten gewoon nog een extra rondje mee voordat ze in het oud papier verdwijnen!


3 opmerkingen:

Anoniem zei

Zo ziet de bieb er nog feestelijker uit!

Vlijtig Liesje zei

Ik zet soms ook makkelijke dingen op mijn lijstje, om een succeservaring te hebben!

Leuk die vlaggetjes!

sjouke zei

Manlief wil nog graag kerstkaarten naar zijn familie sturen, die ziet hij ook minder vaak, want wonen verder weg. Hij heeft nu ook veel kerstkaarten van vorig jaar gebruikt. Dus dit jaar weer bewaren voor volgend jaar. Heerlijk recycling!